Blogg

Ska AI få skriva texten?

– Artificiell intelligens från ett SEO-perspektiv

Samtidigt som AI gjort det enklare och snabbare än någonsin att ta fram innehåll finns det saker du måste tänka ett extra varv på. För vad händer med kvaliteten på webbtexter när de blir mer och mer lika varandra? Och hur rankar du på Google när dina texter baseras på andra redan publicerade?

Ai-robot sitter framför en skrivmaskin och kliar sig i huvudet. I skrivmaskinen är det ett papper med ett ? på.

Bilden skapad med hjälp av AI.

Samtidigt som antalet AI-program och tjänster ökar hela tiden blir det allt viktigare att kunna erbjuda riktigt värde till användaren för att du ska lyckas med SEO.

AI har ändrat spelplanen när det kommer till att snabbt och enkelt ta fram både text- och bildinnehåll. Men samtidigt som AI skapar möjligheter, så kan det också kan vara ett hot.

Hur då?

Så här, AI är bra på att skapa generiskt innehåll baserat på innehåll som redan finns och redan syns på sökmotorernas resultatsidor. Däremot kan AI inte uttrycka unik expertis baserad på erfarenhet på samma sätt som mänskliga fingrar mot ett tangentbord. Enkelt beskrivet hämtar ChatGPT och Gemini med flera sina svar från en databas. En databas som visserligen växer i takt med att den matas med information – men den är fortfarande begränsad.

Om alla skribenter skulle förlita sig på enbart AI för innehållsskapande, då skulle vi se väldigt mycket av samma sak, om och om igen. Generiskt innehåll som översvämmar webben på grund av AI. Och där har vi hotet: Kvantitet med låg kvalitet.

På grund av att det är så enkelt är risken för dig som innehållsskapare att du tar genvägen och överanvänder AI för att fylla din blogg med innehåll. Resultatet av det blir en webbplats fylld med texter som i stora drag redan har publicerats någon annanstans. Eftersom du inte bidrar med något nytt kan du inte heller räkna med att sidorna ska lyckas ranka på Google och övriga sökmotorer.

Till och med företag som arbetar med AI-skrivande inser dilemmat och anlitar frilansskribenter för att ta fram innehåll till de egna sajterna. Trots att fler och fler använder AI för innehållsskapande har faktiskt efterfrågan på duktiga skribenter ökat.

Expertis och erfarenhet är oslagbart

Det är uppenbart att du inte enbart kan förlita dig på AI när det är dags att ta fram innehåll. Dels för att mänskliga insikter och kreativitet är oumbärliga, dels för att innehållet behöver vara unikt samt baserat på fakta och expertis för att kunna ranka högt på sökmotorernas resultatsidor.

Men hur ska jag använda AI då?

Se AI som din assistent. Skippa instruktionen “Skriv en artikel om …”. Skriv artikeln själv istället och ta hjälp av AI för att finputsa den för läsbarhet och användarvänlighet. Eller varför inte be om tips på lämpliga rubriker till din artikel utifrån populära sökningar?

Några exempel på uppgifter att delegera till AI:

  • Sammanfatta information från en text du skrivit
  • Göra befintlig text kortare
  • Omvandla långa stycken till punktlistor
  • Göra en tabell av information du redan har

Därefter kan du – experten! – fylla på med detaljerna, lägga till unika insikter och ett djup som bara en mänsklig touch kan ge.

Lycka till med skrivandet!

 

Taggar

Dela

CMS för
intranät

Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

Snabbt i gång med startklara mallar

Samla styrkorna – integrera andra system

Säker och svensk molntjänst

Alltid nära i mobilappen

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

CMS för
webbplatser

Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

Personalisera mera

Webbanalys direkt i gränssnittet

Enkelt att bygga tillgängligt

Säker och svensk molntjänst

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev