Blogg

Låt AI stötta medarbetarupplevelsen

Nu står artificiell intelligens (AI) i centrum för många verksamheter. Ett av syftena? Att revolutionera den digitala medarbetarupplevelsen. Genom att implementera AI kan företag inte bara förbättra effektiviteten utan också skapa djupare, mer personliga interaktioner som stärker både engagemang och välmående på arbetsplatsen.

Ett foto på Johan Nilsson med ordet AI i bakgrunden

En bra medarbetarupplevelse bidrar till kundupplevelsen

Alla är fullt övertygade om att de måste arbeta med AI men många är osäkra på hur och var i digitaliseringen de ska applicera tekniken. Den stora utmaningen många verksamheter har är att fastställa hur AI-tekniken kan omvandla vanliga arbetsprocesser till digitala upplevelser som både förenklar och effektiviserar. Som med alla investeringar behöver vi knyta dem till en process vi vill förenkla eller förbättra.

Jag har nyligen sprungit på några bra kundexempel där man adderat AI (genom rek.ai och OpenAI) till medarbetarupplevelsen i Sitevision för att i sin tur stärka kundupplevelsen.

Exempel 1: Medlemsrekrytering

En stor medlemsorganisation har tränat en AI-modell på sitt manifest och erbjudande vilket gör att medarbetarna kan använda det som verktyg i arbetet med att rekrytera nya medlemmar. Genom en AI-chatt kan medarbetarna snabbt och enkelt hålla sig uppdaterade inom olika ämnen och även få anpassade svar baserat på tonalitet och målgrupp.

Exempel 2: Kundservice

En retailkedja tar hjälp av AI för att ge bättre och snabbare kundservice genom att öka relevansen i medarbetarens sökupplevelse. AI:n tar hänsyn till vem som gör sökningen och var på intranätet sökningen görs ifrån. Är det en butiksarbetare som gör sökningen är det hög sannolikhet att hen befinner sig i ett kundmöte. Kommer sökningen från en produktsida istället för HR-sida är det högre sannolikhet att personen befinner sig i ett kundmöte och letar efter kompletterande produktinformation.

Exempel 3: Stärka varumärke och kampanjer

En verksamhet som arbetar mycket med annonsering och kampanjer har implementerat en egen prompter i Sitevision där alla medarbetare kan få hjälp med att få genererade inlägg att sprida i sociala medier. Medarbetaren kan själv välja vilken plattform som inlägget ska publiceras på, tonalitet, om det ska innehålla emojis, hashtags och hur långt inlägget ska vara.

Bara fördelar

Alla tre exempel har tydliga kopplingar till verksamheternas processer och affär. Genom att förenkla medarbetarens arbete skapar de dessutom fler incitament till engagemang och välmående som i sin tur bidrar till en bättre kundupplevelse.

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev